Zegar

Kalendarz

« Kwiecień 2024 »
Po Wt śr Cz Pi So Ni
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

Przetłumacz stronę


Koncepcja pracy szkoły podstawowej

Koncepcja Pracy Szkoły Podstawowej
w Zespole Szkolno- Przedszkolnym
im. Jana Pawła II
w Rudnikach
na lata 2014-2019

PODSTAWA PRAWNA:

 

1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zmian. )

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)

 

Spis treści

Wstęp

Rozdział I -Aktualna sytuacja szkoły

Rozdział II – Misja Szkoły

Rozdział III – Wizja szkoły oraz cele strategiczne

Rozdział IV – Zadania szkoły w podstawowych obszarach

Rozdział V - Ewaluacja

 

WSTĘP DO KONCEPCJI PRACY

 

Opracowanie koncepcji pracy w Szkole Podstawowej w  Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Pawła II w Rudnikach   na okres 5 lat kalendarzowych zostało oparte na:

-        wynikach prowadzonych obserwacji i monitoringu efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

-        wnioskach z prowadzonej ewaluacji wewnętrznej,

-        wnioskach z prowadzonego nadzoru pedagogicznego,

-        potrzeb społeczności szkolnej oraz nurtów wymagań współczesnej edukacji.

 

Rozdział I  Aktualna sytuacja szkoły

  1. 1.      Opis szkoły

1)      Nazwa i adres szkoły: Zespół Szkolno- Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rudnikach, ul. Szkolna 11, 42-240 Rudniki, tel./34/3201312, e-mail: zsprudniki@interia.pl

2)      Warunki lokalowe szkoły podstawowej: 6 sal lekcyjnych, w tym 2 pracownie z tablicą multimedialną, 2 sale z projektorem. W Zespole Szkolno Przedszkolnym znajdują się: sala gimnastyczna i siłownia, stołówka, świetlica, szatnie i toalety, pokój pedagoga i logopedy, sekretariat, biblioteka, gabinet dyrektora, pokój nauczycielski, magazyny, gabinet pielęgniarki szkolnej.

3)      Teren przy szkole jest ogrodzony, a mieszczą się na nim: boisko sportowe, kort tenisowy, teren zielony, parking dla pracowników i rodziców.

4)      Szkoła posiada monitoring zewnętrzny i wewnętrzny.

5)      Pracownicy: dyrektorem Zespołu Szkolno- przedszkolnego w Rudnikach od roku 2007 jest mgr Katarzyna Busz, a wicedyrektorem -mgr Agnieszka Rydecka; w roku szkolnym 2014/2015 kadra pedagogiczna składa się z 12 nauczycieli, w tym: nauczyciele dyplomowani - 11, nauczyciele mianowani - 4, nauczyciele kontraktowi – 0; w skład grona pedagogicznego poza nauczycielami poszczególnych przedmiotów wchodzą również: bibliotekarz, pedagog, pedagog rewalidacyjny logopeda, wychowawcy świetlicy; Szkoła Podstawowa zatrudnia ponadto 1 pracownika administracji oraz 4 pracowników obsługi.

6)      Zajęcia lekcyjne rozpoczynają się o godz. 8.00 i trwają po 45 minut; przerwy trwają po 10 minut, długa obiadowa – 20 minut. Świetlica pracuje od 7.30 do godz. 15.00; uwzględniając prośby rodziców czas pracy może zostać wydłużony. Zajęcia pozalekcyjne odbywają się w ciągu tygodnia.

7)      Uczniowie: w roku szkolnym 2014/2015 do Szkoły Podstawowej uczęszcza 124 uczniów,

uczniowie uczą się w systemie jednozmianowym, dzieci z Konina i Kościelca są dowożone.

 

2. Analiza mocnych i słabych stron szkoły.

Mocne strony:

1) stała kadra nauczycieli o wysokich kwalifikacjach, aktywnie uczestnicząca w doskonaleniu zawodowym,

2) dobra baza dydaktyczna w zakresie sprzętu multimedialnego (tablice interaktywne, projektory, laptopy, sprzęt audio i video,

3) estetyczne korytarze, zadbane i wyremontowane sale lekcyjne, nowoczesne szatnie dla uczniów,

4) zajęcia od 8.00 do 15.10 bez zmianowości,

5) wieloletnie wysokie osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych- polonistycznych, historycznych, matematycznych i przyrodniczych oraz plastycznych, muzycznych, sportowych na szczeblu gminnym, powiatowym i wojewódzkim,

6) bogata i atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych,

7) zaangażowanie i efektywna praca nauczycieli i uczniów,

8) wypracowana tradycja szkoły związana z obchodami rocznic narodowych oraz związanych z historią naszej miejscowości: 11 września 1942r., organizacja stałych imprez wynikających z kalendarza, m.in.: Dzień Edukacji Narodowej, przyjęcie uczniów klas I w poczet społeczności uczniowskiej- ślubowanie, pasowanie na czytelnika ucziów klas I, Dni Patrona Szkoły, zabawa andrzejkowa, zabawa karnawałowa, wspólne kolędowanie, walentynki, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty, organizowanie wyborów do samorządu uczniowskiego, przeprowadzanie działań i akcji profilaktyczno-wychowawczych.

9) aktywne uczestnictwo w akcjach ogólnopolskich: Góra Grosza, Wielka Orkiestra Świątecznej, Bezpieczny Internet, Światowy Dzień AIDS, obchody Dnia Praw Człowieka, Dzień Ziemi i Sprzątanie Świata,

10) cyklicznie organizowane wycieczki integracyjne dla uczniów, systematyczne wizyty w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, w Filharmonii oraz w kinie.

11) dobrze funkcjonujący system działań dydaktycznych dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów zdolnych i uczniów z dysfunkcjami,

12) szeroki zakres działań i form w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,

13)funkcjonowanie własnego systemu oceniania, programu wychowawczego i programu profilaktycznego,

14) dobrze wyposażona świetlica szkolna oferująca szeroki wachlarz zajęć dla dzieci,

15) biblioteka szkolna oferująca młodzieży nowości wydawnicze i lektury z kanonu obowiązkowych w podstawie programowej, czasopisma

16) wyremontowana sala gimnastyczna wraz z dobrze wyposażonym zapleczem, sala do ćwiczeń siłowych,

17) systematyczna współpraca dyrekcji z Radą Rodziców oraz wychowawców z rodzicami,

18) prowadzenie diagnoz wewnątrzszkolnych i ich wykorzystanie do planowania dalszej pracy.

19) na bieżąco aktualizowana strona internetowa szkoły zsprudniki.pl

20) dziennik elektroniczny – nowoczesnym narzędziem pracy nauczycieli i dogodnym sposobem komunikacji z rodzicami i uczniami,

21) wykorzystanie przez nauczycieli nowoczesnych form pracy na lekcjach: platformy edukacyjne, multibooki,

22) sprawnie funkcjonujący sekretariat szkoły.

 

Słabe strony:

1) trudności we współpracy z częścią rodziców, brak zainteresowania ze strony prawnych opiekunów postępami edukacyjnymi i zachowaniem swoich dzieci,

2) asfaltowe boisko bez wyposażenia sportowego – brak siatek do bramek,

3) boisko asfaltowe, bieżnie, skocznie niespełniające wymogów XXI wieku,

4) boisko do piłki nożnej nie spełnia wymogów bezpieczeństwa,

5)niezagospodarowanie kortu tenisowego,

6) brak sklepiku szkolnego oferującego zdrową żywość.

 

 

  1. 3.    Szanse rozwoju i zagrożenia.

 

Możliwości i szanse szkoły:

1)   wspieranie własnych inicjatyw przez samorząd lokalny gminy Rędziny,

2)   dobry kontakt z wieloma instytucjami, z którymi współpracuje szkoła w sferze wychowawczej i opiekuńczej: Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Komenda Policji, Sąd Rodzinny, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

4) dodatkowe środki finansowe na realizację programów profilaktycznych w szkole,

5) dbałość o promocję Szkoły Podstawowej,

6) współpraca ze środowiskiem lokalnym.

 

 

Zagrożenia:

1) niż demograficzny, co powoduje brak stabilności w pracy nauczycieli,

2) trudna sytuacja na rynku pracy dla rodziców, co rodzi problemy ekonomiczne dla rodzin i powoduje konieczność zwiększenia opieki nad uczniami ze strony szkoły

3) brak u wielu wychowanków nawyku uczenia się, aktywności oraz korzystania z dóbr kultury ukształtowanej podczas socjalizacji odbywającej się w domu rodzinnym,

4) postępujący brak nadzoru rodziców nad dziećmi i brak zaangażowania w wychowanie dzieci.

 

Rozdział II Misja szkoły.

  1. 1.      Motto i założenia misji szkoły.

Misja Szkoły Podstawowej  w Zespole Szkolno – Przedszkolnym im. Jana Pawła II w Rudnikach   jest oparta na słowach naszego Patrona:

„Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest, nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”.

Jan Paweł II

 

Ponadczasowa myśl naszego patrona – Jana Pawła II  została wspólnie przyjęta przez uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców jako motto działania w naszej szkole.

W czasie spotkania przedstawicieli Szkolnej Rady Uczniowskiej, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i pracowników administracji i obsługi przeanalizowaliśmy, co robimy i możemy zrobić, aby słowa Jana Pawła II realizować w codziennym życiu szkoły.

 

Misja Zespołu Szkolno- Przedszkolnego im. Jana Pwała II w Rudnikach

 

Jesteśmy uspołecznioną szkołą podstawową, otwartą na potrzeby ucznia i środowiska. Jesteśmy placówką tradycji i  nowoczesności. Współdziałając z rodzicami, dokładamy starań, aby zapewnić każdemu dziecku wszechstronny rozwój, wdrożyć potrzebę samokształcenia i samodoskonalenia. Działając, rozwijamy u naszych wychowanków kompetencje kluczowe w procesie edukacji i wychowania młodego pokolenia w rzeczywistości szkolnej i po ukończeniu szkoły, które umożliwią, ułatwią naszym wychowankom życie w społeczeństwie i pozwolą w przyszłości osiągnąć sukces życiowy.

Pokazujemy naszym uczniom , że warto się uczyć; wyjaśniamy,  jak korzystać z posiadanej wiedzy, aby w efektywny sposób potrafili wykorzystać swój potencjał w  szkole, pracy i w życiu osobistym. Przez dobór odpowiednich treści, metod i form kształtujemy u naszych podopiecznych wartości moralne, podkreślamy wagę odpowiedzialności, uczciwości  oraz poczucie wspólnoty z ludźmi, ze swoją miejscowością, regionem i krajem.

 

Rozdział III – Wizja szkoły oraz cele strategiczne

Wizja Szkoły Podstawowej

 

1. Naszą wizją jest szkoła podstawowa , która:

-        kultywuje tradycje, ale i wdraża wyzwania nowoczesnej szkoły,

-        każdego wychowanka traktuje jako indywidualną jednostkę, szanuje jego potrzeby
i możliwości,

-        współpracuje partnersko z rodzicami i innymi partnerami na zasadach dialogu i obustronnej podmiotowości,

-        dokłada starań, aby budowany przez społeczność szkolną wizerunek zespołu był kreatywnym wyrazem oczekiwań i wymagań współczesnej edukacji, wychowania   i opieki,

-        posiada odpowiedzialną i kompetentną kadrę, która wzajemnie sobie pomaga, dzieli się doświadczeniem, działa w placówce i poza nią,

-        dokłada starań, aby stworzyć swoim wychowankom bezpieczne, higieniczne i estetyczne warunki rozwoju i nauki, tak aby każdy dzień w placówce był połączeniem przyjemnego
z pożytecznym i wywoływał potrzebę ponownego powrotu,

-        pomysłami i innowacyjnym podejściem do edukacji i wychowania uczy  swoich wychowanków przeżywania codziennych radości, optymizmu i entuzjazmu,

-        na co dzień promuje zdrowie, dobry humor i ustawiczną prace nad sobą i konsekwencje
w  działaniu

2. Sylwetka absolwenta szkoły:

 

Naszym celem jest wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci, ale przede wszystkim kształcenie młodego pokolenia. Pragniemy, aby nasz absolwent był młodym człowiekiem, który:

- bardzo dobrze posługuje się ojczystym językiem polskim;

- zna historię własnego kraju, gminy i regionu,

- rozwija swoje zainteresowania;

- potrafi określić swoje potrzeby;

- wie co sprzyja, a co zagraża zdrowiu;

- potrafi odrzucić niekorzystną, szkodliwą propozycję spędzania czasu;

- zna i wykorzystuje zasady dobrego wychowania;

- dobrze posługuje się językiem angielskim w typowych sytuacjach;

- przetwarza informacje i posługuje się  programami komputerowymi oraz dobrze radzi sobie z technologią komputerową,

- umie korzystać z różnych źródeł wiedzy i czyta ze zrozumieniem;

- umie przygotowywać się do sprawdzianów i prac klasowych;

- pomaga innym i wspólnie z rówieśnikami rozwiązuje problemy

 

 

3.Strategiczne kierunki rozwoju.

Bardzo ważnymi celami do zrealizowania w kolejnych latach są:

1)      dobre przygotowanie uczniów do dalszej nauki i sprawdzianów po klasie III i VI,

2)      wychowanie ucznia zgodnie z ideami Patrona – Jana Pawła II,

3)      zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego ucznia;

4)      rozwój bazy dydaktycznej;

5)       stosowanie technologii komputerowej i informacyjnej;

6)      doposażenie biblioteki szkolnej i rozwój czytelnictwa;

7)      promowanie szkoły i wartości edukacji w środowisku lokalnym;

8)      propagowanie właściwych relacji interpersonalnych i zachowań społecznych;

9)      doskonalenie efektywności kształcenia i doskonalenia zawodowego;

10)  rozwój samorządności uczniów;

11)  rozwijanie zainteresowań uczniów;

12)  włączanie rodziców do życia szkoły;

13)  współpraca szkoły z instytucjami na terenie Giny Rędziny oraz powiatu częstochowskiego w dziedzinie edukacji, wychowania i bezpieczeństwa.

Rozdział IV Zadania szkoły w podstawowych obszarach.

 

  1. 1.      Działalność dydaktyczna:

a)      rozwijanie i poszerzanie umiejętności oraz wiedzy uczniów poprzez realizację  programów nauczania obejmujących pełną podstawę programową z dostosowaniem do możliwości i potrzeb uczniów;

b)      stosowanie różnorodnych metod i form pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych;

c)      organizowanie w szkole dodatkowych zajęć dydaktycznych oraz wychowawczo-opiekuńczych;

d)     prowadzenie zajęć wyrównawczych lub rozwojowych wg KN art. 42, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,

e)      motywacja i przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych poprzez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności i predyspozycje uczniów;

f)       przeprowadzanie próbnych sprawdzianów,

g)      analiza wyników sprawdzianów próbnych i zewnętrznych , których wdrażanie przyczynia się do wzrostu efektów kształcenia;

h)      organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami, w tym pracę zespołów przedmiotowych.

 

  1. 2.      Działalność wychowawczo-opiekuńcza:

a)      analizowanie podejmowanych działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań; ocenianie ich skuteczności oraz modyfikowanie w razie potrzeb;

b)      opracowanie co roku programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, a następnie monitorowanie realizacji tych planów;

c)      spójność klasowych planów wychowawczych z programem szkoły;

d)     tworzenie wewnętrzne regulaminów klasowych, kontraktów z uczniami, itp.;

e)      organizowanie spotkań promujących właściwe zachowania np.: przeciwdziałanie agresji, właściwe odżywianie, udzielanie pierwszej pomocy, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, uczenie asertywnych zachowań itp.;

f)       przeprowadzanie pogadanek, konkursów wiedzy o uzależnieniach, savoir-vivrze i realizowanie zadań w ramach zajęć profilaktycznych sportowych i innych;

g)      rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Szkolnej Radzie Uczniowskiej, wspieranie inicjatyw uczniów przez nauczycieli oraz dyrekcję szkoły;

h)      stosowanie statutowych nagród za zachowania godne naśladowania i kar za zachowania niewłaściwe;

i)        stosowanie procedur postępowania z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze;

j)        informowanie na bieżąco rodziców o problemach wychowawczych i podejmowanie wspólnych działań;

k)      dbanie  o bezpieczeństwo uczniów (zapewnienie opieki podczas przerw);

l)        nauczyciele, wychowawcy współpracują z pedagogiem i psychologiem oraz dyrektorem w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

m)    doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie udzielania pomocy uczniom sprawiającym problemy wychowawcze;

n)      wspomaganie rodziny w wychowywaniu dzieci poprzez rozmowy indywidualne, pedagogizację rodziców w czasie zebrań;

  • o)      wspomaganie rodziców i rozwoju uczniów poprzez działalność świetlicy szkolnej;

p)      udział szkoły w akcjach: „Owoce i warzywa w szkole”, „Mleko w szkole”i innych wraz z promowaniem zdrowego odżywiania się;

q)      dyżury pielęgniarki szkolnej oraz propagowanie profilaktyki zdrowotnej,

r)       organizowanie wraz z rodzicami wspólnych zadań i imprez np.: „Dzień Babci i Dziadka”, „Dzień mamy i Taty”, „Zabawa Karnawałowa”, „Zabawa Andrzejkowa”, „Dzień Dziecka”;

r)       organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i  logopedycznej.

 

  1. 3.      Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym:

a)      wykorzystywanie zasobów środowiska na rzecz rozwoju szkoły (współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku co korzystnie wpływa na rozwój uczniów);

b)      wykorzystywanie informacji o losach absolwentów (szkoła współpracuje ze swoimi absolwentami; absolwenci są przygotowani do dalszego kształcenia);

c)      promowanie wartości edukacji ( szkoła prezentuje informacje o ofercie edukacyjnej i osiągnięciach; promuje w środowisku potrzebę uczenia się; jest pozytywnie postrzegana w środowisku);

d)     rodzice są partnerami szkoły ( szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy; wspiera rodziców w wychowaniu dzieci; rodzice współdecydują i uczestniczą w podejmowanych działaniach);

e)      współpraca w zakresie bezpieczeństwa obiektu i terenu szkolnego oraz uczniów i pracowników z Ochotniczą  Strażą  Pożarną w Rudnikach, Komendą Policji w Kłomnicach i Częstochowie,

f)       współpraca w ramach programu wychowania i profilaktyki z Powiatową Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, Sądem Rodzinnym i Wydziałem d/s Nieletnich oraz Komendą Policji.

 

  1. 4.      Zarządzanie i organizacja pracy szkoły:

a)         przestrzeganie prawa oświatowego i wdrażania zmian prawnych;

b)        realizowanie celów Koncepcji Pracy Szkoły; koncepcja jest analizowana i modyfikowana; jest znana i akceptowana przez rodziców i uczniów;

c)         organizowanie procesów edukacyjnych (są monitorowane i doskonalone; wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu; nauczyciele stosują różnorodne metody i sposoby wspierania i motywowania uczniów; w szkole analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz);

d)        prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych (uczniowie osiągają sukcesy na miarę swoich możliwości; prowadzone są działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów oraz indywidualizacja procesu edukacyjnego);

e)         opracowywanie arkusza organizacyjnego zgodnie z przepisami prawnymi i w uzgodnieniu z organem prowadzącym po uwzględnieniu potrzeb uczniów;

f)         organizowanie i wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli i pracowników administracji oraz obsługi szkoły;

g)        tworzenie i  monitorowanie pracy zespołów przedmiotowych, wychowawców;

h)        sprawowanie nadzoru pedagogicznego w sposób planowy, dokonywanie ewaluacji nadzoru oraz wykorzystywanie wniosków do rozwoju szkoły;

i)          prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespół nauczycieli;

j)          systematyczna współpraca dyrektora z Radą Rodziców i Szkolną Radą Uczniowską;

k)        monitorowanie i zatwierdzanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;

l)          systematyczne uzupełnianie księgozbioru biblioteki szkolnej;

m)      zakup pomocy dydaktycznych, w tym programów komputerowych;

n)        modernizacja boiska szkolnego- utworzenie nowoczesnego boiska wielofunkcyjnego przy szkole.

Rozdział V – Ewaluacja koncepcji.

Koncepcja pracy szkoły jest dokumentem na okres pięciu lat.

Z pewnością będzie podlegać zmianom.

Przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego dyrektor wraz zespołem nauczycieli przygotowujących Plan Pracy Szkoły na kolejny rok szkolny dokonają przeglądu zadań w podstawowych obszarach szkoły. W przypadku dużych zmian zostaną zaproponowane poprawki do Koncepcji Pracy.

Po 5 latach zostanie wykonana ewaluacja Koncepcji Pracy Szkoły przez zespół nauczycieli, a wnioski i rekomendacje będą podstawą do opracowania kolejnej Koncepcji Pracy Szkoły.

Sposobami ewaluacji będą: obserwacja, ankiety i dyskusja przedstawicieli społeczności szkoły, a w razie potrzeby inne techniki ewaluacji.

Wygenerowano w sekund: 0.08
58,440,593 unikalnych wizyt